سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم شیمی

هنگامی که بین دو سر مثبت و منفی یک باتری اتصال برقرار می شود ، جریان الکتریکی ایجاد می شود . در این هنگام با جریان الکترون ها یک واکنش شیمیایی آغاز می شود .

کاهش دمای باتری از سرعت انجام این واکنش شیمیایی می کاهد و در نتیجه جریان الکتریکی کمتری نسبت به دماهای بالاتر ایجاد می شود .



رفته رفته برای یک باتری زمانی فرا می رسد که دیگر نمی تواند جریان الکتریکی مورد نیاز را فراهم کند . در این حال اگر باتری گرم شود ، باز هم می تواند جریان طبیعی ایجاد کند . یکی از روش های برطرف کردن این مشکل ، ساختن باتری هایی است که پیش از استفاده ، گرم می شوند . گرم کردن باتری ها (پیش گرمایش) ، پدیده ای نادر و غیر عادی نیست . اگر از یک باتری برای تأمین جریان مورد نیاز یک کویل گرم کننده در همان باتری استفاده شود ، می توان یک باتری همیشه گرم به دست آورد . اگر چه گرم کردن باتری ها پیش از گرم کردن منطقی به نظر می رسد ، اما منحنی تخلیه برای بیشتر باتری ها ، بیش از دما به طراحی و شیمی باتری بستگی دارد . یعنی اگر شدت جریان مصرفی یک دستگاه نسبت به توان کل باتری کم باشد ، می توان اثر دما را نادیده گرفت .                                                                                            

از سوی دیگر ، اگر از یک باتری استفاده نشود نیز در اثر نشت مواد به بیرون آن ، باتری به تدریج بار خود را از دست می دهد . این واکنش نیز وابسته به دما است ، به طوری که اگر باتری ها در دمای پایین نگهداری شوند ، با سرعت کمتری بار خود را از دست می دهند . برای نمونه ، باتری های قابل شارژ معمولی ، در دمای اتاق ، خود به خود پس از دو هفته تخلیه می شوند . در حالی که در یخچال ، دست کمیک ماه طول می کشد تا بار خود را از دست بدهند.


ارسال شده در توسط محمد مهدی
 

محتویات این مقاله ممکن است غیرقابل اعتماد، جانبدارانه، و یا دارای مشکل حق تألیف باشد.

10 سال قبل از ثبت و اعلان استقلال آمریکا در سال 1766، جان دالتون در انگلستان متولد شد. خانواده او در یک کلبه کوچک گالی در روستایی زندگی می‎کردند. در کودکی، جان به همراه برادرش در یک مزرعه کار می‎کرد و در مغازه پدر در بافتن لباس او را یاری می‎دادند. با وجود فراهم بودن اندکی از لوازم اولیه زندگی آنها خانواده فقیری بودند، بسیاری از پسران فقیر در آن زمان از داشتن تحصیلات محروم بودند، اما جان توانست با خوش‎شانسی در مدرسه‎ای در همان نزدیک زادگاهش مشغول تحصیل شود.

 
در سال 1766، تنها از هر 200 نفر، یک نفر قادر به خواندن بود. جان دانش‎‎آموزی خوب بود و به یادگیری علاقه زیادی نشان می‎داد. آموزگاران نیز او را به یادگیری تشویق می‎کردند. در 12 سالگی، او اولین مدرسه خود را در شهری نزدیک محل اقامتش باز کرد اما به خاطر کمبود پول مجبور به بستن آنجا و کارکردن در مزرعه عمه‎اش شد.

3 سال بعد، به همراه برادر بزرگتر و یکی از دوستانش مدرسه‎ای را در 0کندال) Kendall انگلیس باز کرد. به تدرس انگلیسی. لانتین، یونانی، فرانسوی و 21 موضوع علمی و ریاضی پرداخت. جان به یادگیری طبیعت و هوای اطراف خود می‎پرداخت. او پروانه‎ها، حلزون‎، و ... را جمع‎آوری می‎کرد.جان دالتون پی برد که دچار کورنگی ست و به یادگیری آن روی آورد. در 1793، جان به عنوان معلم خصوصی به منچستر رفت و در کالج جدید مشغول به تدریس شد. و در آنجا به مشاهده رفتار گازها پرداخت.

او به عناصر و اجزاء مختلف و چگونگی درست شدن آنها اندیشید. جان نظریه‎ای داشت که بر طبق آن، هر عنصری از اتم‎های مجزا تشکیل شده و تمام عناصر با یکدیگر متفاوت هستند زیرا اتم‎های سازنده هر کدام از آنها، با دیگری متفاوت است.

او فکر می‎کرد که هر عنصری وزن مخصوص می‎دارد، زیرا از اتم‎های متفاوتی تشکیل شده.در سال 1808، جان دالتون کتابی با مضمون، "نظامی نوین در فلسه شیمی" منتشر کرد که در آن وزن بسیاری از اتم‎های شناخته شده را جمع‎آوری و لیست کرده بود. مقدار عددی وزن‎هایی که او محاسبه کرده کاملاً دقیق نبودند، اما مبنایی بودند برای "جدول دوره‎ای پیشرفته"، اگرچه بسیاری نظریه دالتون در مورد ساختار اتم را نپذیرفتند، اما وی بر تحقیقات خود برای دفاع از نظریه‎اش ادامه می‎داد.

جان دالتون در سال 1844 درگذشت، او با افتخار در انگلستان به خاک سپرده شد. بیش از 000/400 نفر بدن بی‎جان او را هنگام قرار گرفتن در تابوت مشاهده کردند. به عنوان آخرین تجربه و آزمایش، او از کالبد شکافی استفاده کرد تا دلیل کورنگی خود را پیدا کند. او ثابت کرد که چشمان او دلیل این او نمی‎باشند، بلکه اشکال از قوه درک و احساس بینایی او در قسمتی از مغز او بود که از کار افتاده بود. حتی تا لحظات آخر زندگی. او به گسترش علم و دانش کمک کرد.

امروز، دانشمندان در هر جا، نظریه دالتون درباره ساختار اتم را مورد قبول می‎دانند. یک پسر ساده روستایی روش جدیدی برای اندیشیدن و نگاه کردن به عالم هستی و چگونگی کارکرد آن را به مردم و اهل دانش نشان داد.


ارسال شده در توسط محمد مهدی
فزیتس هابر درسال 1891 درجة دکترای خود را از دانشگاه برلین دریافت کرد.

 پژوهشهای مورد علاقة او مطالعه انواع شمع، اثر گرما بر واکنش گازها و روشهای تولید ترکیبات نیتروژن دار از نیتروژن جو بود. او جایزةنوبل سال 1919 شیمی را به خاطر ابداع فرایند هابر دریافت کرد. اما چون آلمان در جن؛جهانی دوم از این فرایند برای ساختن مواد منفجره استفاده کرد بسیاری از دانشمندان اعطای جایزةنوبل را به وی مردود دانستند. هابر در دوران رژیم هیتلری به علت یهودی بودن مجبور شد خانه و زندگی خود را ترک کند. 


ارسال شده در توسط محمد مهدی
گروهی از محققان امریکایی موفق شدند با بهره گیری از پیشرفت های تازه ای که در شیمی پلیمری حاصل شده ، نخهای نایلونی تازه ای را ابداع کنند که بسته به میزان فشاری که به آنها وارد می شود ، تغییر رنگ می دهند.
این تغییر رنگ به شکلی است که در زمانی که نخ به نقطه پاره شدن نزدیک می شود با ظاهر ساختن رنگ خاصی به ماهیگیر هشدار می دهد که از وارد آوردن فشار بیشتر خودداری کند. در ساخت این نخ از پلیمری موسوم به وینیل فینیلن اولیگومر استفاده شده که در زیر نور ماورائ بنفش از خود پرتو ساطع می کند. در واقع برحسب میزان فشاری که به ملکول های این ماده وارد می شود ، رنگ نوری که از آن ساطع می شود به درجات مختلف تغییر می کند.

ارسال شده در توسط محمد مهدی
آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها ، املاح معدنی و آنزیم هایی هستند که سلول ها و بافت های بدن را در برابر اثرات زیانبار ملکول های سمی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آنتی اکسیدان ها ، با تثبیت رادیکال های آزاد اثر می کنند. آنها با افزودن برخی از اجزایشان به رادیکال های آزاد ، این ترکیبات سمی را تثبیت می کنند. رادیکال های آزاد بشدت ملکول های صدمه دیده ای هستند که در نتیجه عملکرد طبیعی بدن تولید می شوند. بسیار ناپایدارند و اجزای دیگر ملکول های سلولی را گرفته به آنها صدمه می زنند. برخی ملکول های سلولی که رادیکال ها می ربایند عبارت از چربی ، پروتئین و DNA هستند زمانی که آنتی اکسیدان کافی برای تثبیت رادیکال های آزاد وجود نداشته باشد ، از سلول های سالم آغاز می کنند. سلول های صدمه دیده منجر به مشکلات سلامتی می شوند. از انواع آنتی اکسیدان ها می توان به اسید فولیک ، ویتامین C ، ویتامین E و A در مواد غذایی همچون پاپایا ، اسفناج ، بادام ، بروکلی ، طالبی ، هویج ، کاهو و انبه اشاره کرد

ارسال شده در توسط محمد مهدی
فسفرسانس و فلوئورسانس پدیده هایی هستند که در آنها یک ماده خاص که بطور عام به آن فسفر گفته میشود پس از قرار گرفتن در مقابل نور مرئی یا غیره مرئی یا حرارت ( تحریک شده ) این انرژی را در خود ذخیره می کند و سپس آن انرژی را بصورت طیفی از امواج مرئی در طول مدت زمانی منتشر می کند . اگر این بعنوان شباهت این دو پدیده باشد تفاوت آنها در اختلاف زمانی بین این دو دریافت و تابش یا به عبارت دیگر دوام تابش است . اگر زمان تحریک کمتر از 10 به توان 8- ثانیه باشد، این پدیده را Fluorescent می نامیم و اگر زمان تحریک بیش از 10 به توان 8- ثانیه باشد آن را Phosphorescent می نامیم.به عبارتی در فسفرسنس تحریک طولانی تر و تشعشع طولانی تری داریم و در فلوئورسنس تحریک کوتاهتر تر و تشعشع کوتاهتری تری داریم.

در فلوئورسانس که نمونه آن نور مهتابی یا صفحه تلویزیون است تابش آنی است و تقریبا" بلافاصله بعد از قطع نور تمام میشود . در حالی که در فسفرسانس ماده بعد از قطع نور نیز تا مدتی به تابش ادامه میدهد که مقدار آن بسته به ماده مورد استفاده می تواند از چند ثانیه تا چندین روز طول بکشد . در فلوئورسانس برانگیختگی میان دو تراز اصلی با انرژی های E1,E2 اتفاق می افتد که جابجایی بین أنها کاملا" أزاد است .الکترون با دریافت انرژی بر انگیخته شده وبه تراز E2 می رود وپس از 8تا 10 ثانیه دوباره به تراز اول بر می گردد و فتونی با انرژی E2-E1 تابش می کند اما در فسفرسانس ماجرابدلیل وجود یک تراز میانی کمی پیچیده تر است این تراز که مابین تراز پایه و برانگیخته قرار دارد تراز نیمه پایدار می باشد و مانند یک دام برای الکترونها عمل میکند به خاطر شرایط خاص این تراز انتقال الکترون از أن به سایر ترازها ممنوع واحتمال أن بسیار کم است بنابراین چنانچه الکترونی پس از برانگیختگی از تراز E2 در دام تراز نیمه پایدار بیافتد انجا می ماند تا زمانی که به طریقی دیگر مجددا" برانگیخته شود وبه تراز E2 برگردداین اتفاق می تواند تحت تاثیر جنبشهای گرمایی اتمها یا مولکولهای مجاور ویا برانگیختگی نوری روی دهد اما احتمال وقوع أن بسیار کم است به همین دلیل چنین الکترونهایی تا مدتها در تراز میانی می مانند (بسته به ساختار اتمی ماده و شرایط محیطی) وهمین عامل تاخیر در باز تابش بخشی از انرژی دریافت شده است.تحریک این ماده ها به گونه های مختلف انجام می شوند: بمباران فوتونی، الکترونها، یونهای مثبت، واکنشهای شیمیایی، گرما و گاهی اوقات ( مخصوصاً در جانداران ) تنش های مکانیکی... راز کرمهای شب تاب در فسفرسانس است.

برای ساختن مواد درخشنده در تاریکی باید فسفری وجود داشته باشد که با استفاده از نور معمولی انرژی بگیرد و طول تابش ان زیاد باشد.برای مثال دو فسفری که این ویژگی ها را دارند مثل ( Zinc Sulfide ) و ( Strontium Aluminate ). که ( Strontium Aluminate ) بهتر است برای طول تابش بیشتر. این مواد با پلاستیک مخلوط میکنند و مواد درخشنده در تاریکی را میسازند.

بعضی مواقع ممکن است شما موادی را ببینید که میدرخشند ولی به انرژی احتیاجی ندارند!یکی از ان مثالها بروی عقربه های ساعتهای گران قیمت است.درانها فسفر با یک عنصر رادیو اکتیو مخلوط شده (مثل رادیوم- radium) که ان عنصر با انتشار رادیو اکتیو فسفر را مرتبا با انرژی میکند.

شرحی از نحوه ی کار لامپ های فلوئورسنت :

در این لامپها یک تخلیه ی الکتریکی در محیطی از بخار جیوه و یک گاز خنثی ( مانند آرگون ) انجام می شود. بخار جیوه بر اثر این تخلیه ی انرژی و جذب این انرژی، شروع به تشعشع می کند و طول موج این تشعشع 2537 آنگستروم است که در محدوده ی طیف UV ( فرا بنفش ) است.
از دیگر سوی، دبواره ی داخلی لامپ را با مواد فسفرسنتی پوشش می دهند و این مواد توسط اشعه ی UV تحریک شده، نور مرئی تابش می کنند. در دهه ی 1940 این پوشش Zn2SiO4 (سیلیکات زیرکونیم) بود و از Mn بعنوان Activator استفاده می کردند. بعدها یک محلول فسفاتی به صورت Ca5.(PO4)3.(Cl,F).Sb3+ion.Mn2+ion - که Sb3+ion یعنی یون 3 بار مثبت آنتیموان - استفاده شد که Activator ان، Sb ( آنتیموان ) بود.

چه موادی این گونه هستند (نام عنصر ها) و رنگ نور انها به چه بستگی دارد؟

ارسال شده در توسط محمد مهدی

فروشگاه دوربین عکاسی

 

در فروشگاه دوربین عکاسی، قصد داریم روی پلیمرهایی که عکاسی را امکان پذیر می‌سازند، تمرکز کنیم. قبل از هر

فروشگاه دوربین عکاسی

موردی به خود فیلم نگاه کنید. فیلم‌های امروزی از پلیمرهایی مثل پلی استر ساخته شده‌اند. اما در زمان‌های قدیم، این فیلم‌ها از ماده‌ای به نام نیترات سلولز ساخته می‌شدند. اما نیترات سلولز آتش گیر است. لامپ‌های داغ پروژکتورها اغلب سبب آتش گرفتن این ماده می‌شدند و در آن زمان‌ها بسیاری از تئاترها به همین طریق طعمه‌ آتش می‌شدند. بنابراین، این ماده در ابتدا جای خود را به استات سلولز داد و سپس  پلی‌استر جای آن را گرفته ‌است.

 

 

فروشگاه دوربین عکاسی

این فیلترهای رنگی از پلیمری سخت و شفاف به نام پلی کربنات ساخته شده‌اند. این فیلترها برای ایجاد جلوه‌های زیبا و همچنین در عکس‌ها برای فیلتر کردن رنگ‌های مخصوصی از نور به کار برده می‌شود.

 

 

حمل کردن همه‌ی وسایل مورد نیاز، با این کیف دوربین نایلونی بسیار راحت‌تر است.

فروشگاه دوربین عکاسی

در گذشته، قبل از اینکه دوربین‌ها، فلاش داخلی داشته باشند، این اشیاء بودند که به‌ آنها مکعب‌های فلاش گفته می‌شد.

فروشگاه دوربین عکاسی

 

پلاستیک شفاف روی سطح خارجی، از جنس پلی اتیلن است. بازتابنده‌ها از پلی استایرن ساخته شده‌اند.

فروشگاه دوربین عکاسی

زمانی ‌که عکس ظاهر می‌کنید و مایعات چسبناک را به ‌اطراف می‌ریزید، اگر از این قیف پلی اتیلنی استفاده کنید، محیط کمتر کثیف می‌شود.

فروشگاه دوربین عکاسی

عکس‌هایی را که ‌ارزش دیدن دارند در یک آلبوم عکس مثل این قرار می‌دهید. پوشش چرم مصنوعی این آلبوم از PVC (پلی وینیل کلراید) ساخته شده‌است.  بسیاری از بدنه‌ی دوربین‌های عکاسی از پلاستیک‌هایی مثل پلی استایرن ساخته می‌شوند. پلی استایرن‌های شفاف نیز برای لنزهای فلاش به کار برده می‌شوند.

 

 

فروشگاه دوربین عکاسی


ارسال شده در توسط محمد مهدی
نماد نام رنگ شعله
As آرسنیک آبی
B بور سبز روشن
Ba باریم سبز مایل به زرد( مغز پسته ای)
Ca کلسیم قرمز- نارنجی
Cs سزیم بنفش کم رنگ
Cu نمکهای غیر هالید مس سبز زمردی
Cu نمکهای هالید مس آبی مایل سبز
In ایندیوم آبی
Li لیتیم قرمز لاکی ( قرمز سیر)
K پتاسیم بنفش کم رنگ
Mo مولیبدن سبز مایل به زرد
Na سدیم زرد پررنگ
P فسفر سبز مایل به آبی کم رنگ
Pb سرب سبز کمرنگ
Rb روبیدیم بنفش کم رنگ
Sb آنتیموان سبز کمرنگ
Se سلنیم آبی لاجوردی
Sr استرنسیم قرمز سیر
Te تلوریم سبز کمرنگ
Tl تالیم سبز خالص
Zn روی سبز مایل به آبی
ارسال شده در توسط محمد مهدی
<      1   2