سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم شیمی

یک شیمیدان ایرانی با همکاری محققان کانادایی به تکنیک جدیدی برای رهاسازی نانوذرات آلی متصل به نانوذرات طلا دست یافت که می‌تواند در درمان بدون عوارض سرطان موثر باشد.

دکتر عبدالحمید علیزاده، دانشجوی ایرانی با همکاری محققان دانشکده شیمی دانشگاه Western Ontario کانادا در تحقیقات خود به روش جدیدی برای رهاسازی نانو ذرات آلی متصل به نانوذرات طلا دست یافتند که می‌تواند در آینده در ساخت حسگرهای شیمیایی پیشرفته و همچنین رهایش هدفمند و موثر دارو در مبتلایان به سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

این دانشجوی مقطع دکتری شیمی آلی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان پس از یک سال تلاش مداوم بر روی پایان نامه خود در دانشکده شیمی دانشگاه (Western Ontario (UWO کانادا موفق به دستیابی و انتقال دانش «بارگذاری و رهاسازی کنترل شده نانو ذرات متصل به نانوذرات طلا» به کشور شد.

وی گفت: اگر از این فناوری در درمان سرطان استفاده شود، با توجه به این که نانوذرات طلا با ابعاد کوچکتر از 2 نانومتر هیچ‌گونه سمیتی برای بدن و سلول‌های سالم ندارند شاید بتوان با اتصال داروی مورد نظر بر روی این نانوذرات کوچک و تزریق دقیق محلول آن به بافت‌های بیمار، از طریق مکانیزم رهاسازی کنترل‌شده، دارو را تنها در محل سلول‌های آسیب‌دیده فعال کرد.


ارسال شده در توسط محمد مهدی